Geschil/conflict

Geschil/conflict met collega’s

Wanneer om redenen medewerkers niet meer elkaar in gesprek zijn en de mogelijke oplossing ver weg lijkt te zijn, ligt de kans er dat het eigenlijke probleem explodeert en is een oplossing nog verder weg.

Welk soort?

Als leidinggevende probeer je eerst het probleem bespreekbaar te maken. Dat lukt alleen wanneer je in gesprek kunt raken met beide partijen. Doel is wat helpt nu en kunnen we dergelijke conflicten in de toekomst voorkomen.

Luisteren naar elkaar!

Het naar elkaar luisteren is de schakel in het oplossen van een beginnend geschil/conflict. Om te luisteren hebben we spelregels nodig die door beide partijen gedragen moeten worden.

Focus op geschil, niet de persoon

Wanneer gelijkwaardigheid er niet is, wordt het onmogelijk om een geschil/conflict op te lossen. Wat was de status in het verleden met de nadruk op concrete gebeurtenissen en gedragingen. Hoe ervaart men deze nu en hoe moeten we in de toekomst daar mee omgaan.

Zoeken naar overeenstemmingen

Ieder zegt zijn kant van het verhaal en daaruit filteren we op welke punten de partijen het eens of oneens zijn. Wanneer er consensus over het wegwerken van de meningsverschillen is de weg vrij om tot enige vorm van overeenstemming te komen wat dan de sleutel is voor een gedragen  oplossing. Een niet door 2 partijen gedragen oplossing is geen lang leven beschoren.

Zoek de oorzaak van het conflict

Wanneer partijen op één lijn zitten over het geschil/conflict over wat er is gebeurd is gaan we verder met de mogelijke oorzaken.

Maak een plan

Om op een volwassen manier met elkaar te praten over een geschil/conflict is er  moed en geduld nodig. Nu moet er alleen nog eens geworden over de uitvoering, toekomstgericht en gebouwd op basis van overeenstemming en vertrouwen.